In de Quarleshaven in Vlissingen-Oost realiseert bouwcombinatie Hakkers - De Klerk een nieuwe, 800 meter lange kade in opdracht van North Sea Port. Hierdoor wordt de kade aan de zuidzijde van de haven verlengd tot 1.200 meter. De kade is geschikt voor het aanmeren van verschillende types zeeschepen en binnenvaartschepen. In de unieke samenwerking vullen De Klerk en Hakkers elkaar qua mensen en materieel prima aan. “We voeren al het werk echt gezamenlijk uit.”
Rick Smits is projectleider namens bouwcombinatie Hakkers - De Klerk. “Het is een uitdagend project in een gebied waar veel gebeurt. De combiwand die we aan het bouwen zijn is behoorlijk zwaar met een diepte voor de kade van zo’n 16 tot 18 meter. Dat vergt niet alleen lange buispalen, maar ook grote tussenplanken.” Dat vroeg met name tijdens het begin van het project nogal wat inspanning om de buispalen en damwanden op de juiste diepte in de grond te krijgen. Daarnaast is de Quarleshaven onderdeel van een getijdegebied met hoogteverschillen van enkele meters tussen eb en vloed. “Soms staat een deel van het werk bij hoog water tijdelijk blank.”
Multifunctionele kade
Ondanks de ruime bouwlocatie van de multifunctionele kade moet er gewerkt worden in een dynamisch havengebied. “Onze naaste buren zijn Scheepswerf Reimerswaal en Bulk Terminal Zeeland. Met hen is wekelijks overleg over de stand van zaken. “Aan de nieuwe kade kunnen projectladingsschepen, bulkschepen, hefvaartuigen en tankers met een diepgang tot 12,5 meter, en binnenvaartschepen aanmeren”, legt Smits uit. “Eventueel kan de waterdiepte op een later moment nog met twee meter worden vergroot.” De versterkte kade is geschikt voor een belasting van 5 ton per vierkante meter.
Treintje draaiende houden
Het leukste onderdeel van het bouwen van een combiwand in een project als dit vindt Smits de variëteit aan werkgangen die als een treintje achter elkaar aan lopen. “Het is erg leuk om dat treintje draaiende te kunnen houden. Ook de samenwerking met Hakkers is uniek. Twee Werkendamse bedrijven die samenwerken aan een project. Dat was alweer even geleden, leuk om nu weer samen aan het werk te zijn.” Verder krijgt Smits altijd veel voldoening van zijn werk als hij een project vorm ziet krijgen of als een opdrachtgever aangeeft tevreden te zijn.
Goede samenwerking
De bouwcombinatie werkt prima volgens Smits. “We voeren al het werk echt gezamenlijk uit. Het is dus niet zo dat we verschillende onderdelen van de scope hebben verdeeld.” Om korte lijnen te hebben en snel te kunnen schakelen heeft het gehele projectteam zijn intrek genomen in het projectkantoor op het terrein, inclusief opdrachtgever North Sea Port. “Het team is opgebouwd uit een goede mix gedreven vakmensen van beide bedrijven. Buiten op de werkplaats zie je hetzelfde. Zo hebben we bijvoorbeeld de buispalen gezet met een kraan van De Klerk, en wordt de damwand gezet met een heikraan van Hakkers. Per onderdeel bekijken we wie daar het beste materieel voor heeft. Omdat het project relatief gezien een korte doorlooptijd heeft is het praktisch als je de resources van beide bedrijven kunt gebruiken.”
Dynamische werkweek
Tijdens zijn werkweek houdt Smits zich met verschillende zaken bezig. “Op maandag praten we altijd even bij om op te starten. Daarna spreken we de lopende en komende werkzaamheden met elkaar door. Omdat we samen in een gebouw zitten kun je gemakkelijk bij elkaar binnenstappen. Zo kun je snel schakelen als dat nodig is.” Als projectleider heeft Smits meerdere overleggen per week en zit hij regelmatig in een bouwvergadering met de opdrachtgever. “Het projectteamoverleg doen we altijd met de hele groep. Die is best groot, maar zo kan iedereen ergens op reageren of ergens iets van vinden. Zo proberen we iedereen betrokken en aangehaakt te houden bij het werk.” Met zijn verschillende uitvoerders probeert Smits elke dag een rondje over het werk te doen om de stand van zaken in de praktijk te bekijken en hoe de treintjes lopen.
Schoon werken waar mogelijk
Het werk wordt zoveel mogelijk ‘schoon’ uitgevoerd. Zo draaien de baggermachines op StageV motoren en wordt er gebruik gemaakt van de schonere HVO100 gasolie. “We hebben een stroomaansluiting op de wal zodat we geen gebruik hoeven te maken van generatoren.”
Gemoedelijke sfeer
Al is het vaak stevig aanpoten; als bepaalde onderdelen van het project gereedkomen is er ook tijd en ruimte om dat te vieren. “Toen we de laatste damplanken hadden gezet hebben we dat afgesloten met een gezellige BBQ”, vertelt Smits enthousiast. “We proberen sowieso de sfeer gemoedelijk te houden. Op dinsdag hebben we bijvoorbeeld steevast een gezamenlijke lunch. Dan eten we een frietje, broodje kroket of een sateetje. Het zijn misschien kleine dingen, maar je ziet direct het effect. Mensen waarderen het enorm.”
Planning
Momenteel wordt gewerkt aan Fase 1 van het project wat begin 2023 gereed zal komen. “Op de locatie van onze buurman Bulk Terminal Zeeland bevindt zich de tweede fase van het project. Zij moeten dus eerst verhuizen naar de nieuwe kade van Fase 1 voordat we verder kunnen met de volgende fase.” Naar verwachting zal deze verhuizing enkele weken in beslag nemen en het project niet vertragen. Dankzij de uitbreiding van de kade kan er tien hectare extra terrein worden uitgegeven en blijft er daarnaast nog voldoende ruimte over om nieuwe bedrijven te vestigen. De totale kade zal in de loop van 2024 gereed zijn.
Meer informatie: www.hakkkers.com en www.deklerkbv.nl