Tag(s):
Mens
Cilia Boot onderzocht voor haar afstuderen Civiele Techniek aan de TU Delft hoe het ontwerp van landaanwinningen geoptimaliseerd kan worden , voor de lange termijn, met aandacht voor klimaatbestendigheid, materiaalgebruik en kosten. Deze ontwerpaanpak paste ze samen met Haskoning toe op de casestudy Long Island in Singapore. Dit project bestaat uit een landaanwinning van 850 hectare en de aanleg van een zoetwaterreservoir.
Optimalisatie aanleghoogtes bij landaanwinning onder invloed van zeespiegelstijging
Cilia Boot onderzocht voor haar afstuderen Civiele Techniek aan de TU Delft hoe het ontwerp van landaanwinningen geoptimaliseerd kan worden , voor de lange termijn, met aandacht voor klimaatbestendigheid, materiaalgebruik en kosten. Deze ontwerpaanpak paste ze samen met Haskoning toe op de casestudy Long Island in Singapore. Dit project bestaat uit een landaanwinning van 850 hectare en de aanleg van een zoetwaterreservoir.
Kuststeden wereldwijd staan onder druk door zeespiegelstijging, ruimtetekort en toenemende waterbehoefte. Landaanwinning biedt hiervoor een oplossing. Maar, zo weet Boot, deze oplossing vraagt om grote hoeveelheden zand, een steeds schaarser wordend materiaal. “Bovendien hebben landaanwinningen een extreem lange levensduur: zodra het nieuwe land in gebruik is, blijft het vaak eeuwenlang bestaan. Dit maakt het ontwerp complex, zeker gezien de onzekerheid rond lange termijn klimaatverandering.”
Landaanwinningsvarianten vergelijken
In haar onderzoek richtte Boot zich op twee hoofdvragen: hoe kan de aanleghoogte van de landaanwinning geoptimaliseerd worden en welke zeewering is het meest geschikt én aanpasbaar bij zeespiegelstijging? “Voor de optimalisatie van de aanleghoogte vergeleek ik twee landaanwinningsvarianten: een conventionele ophoging en een alternatief polder ontwerp. De vergelijking vereist een integrale ontwerpaanpak die rekening houdt met zoutwaterindringing en inklinking van de bodem. Zo ontstaat een goed onderbouwde afweging tussen de varianten op basis van kosten, risico’s en functionaliteit.”
Dijk en caisson uitbreiden
Voor de zeewering onderzocht Boot twee typen: een dijk en een caisson. Daarbij keek ze naar de uitbreidbaarheid van beide constructies bij zeespiegelstijging tot 5 meter. Boot: “Deze uitbreidingsmogelijkheden zijn vertaald naar drie adaptatiestrategieën: stapsgewijze versterking naarmate de zeespiegel stijgt; een tweefasen-aanpak; en directe aanleg voor het maximale scenario. Om de meest kostenefficiënte aanpak te bepalen heb ik de strategieën onderling vergeleken op basis van de contante waarde van de totale kosten tot het jaar 2150.”
Besparingen op zand en aanlegkosten
Uit Boots analyse blijkt dat het bouwen van Long Island als polder technisch haalbaar is, ook bij een zeespiegelstijging tot vijf meter. Deze variant leidt tot een besparing van circa 80 miljoen kuub zand en verlaagt de aanlegkosten tot 2 miljard euro. De extra investeringen voor de polder die nodig zijn om bijvoorbeeld zoutwaterindringing te reduceren, versterking van de zeewering of voor het gemaal dat regenwater kan afvoeren zijn gelimiteerd in verhouding tot de totale kosten. “Daarom concludeer ik dat dé strategische ontwerpkeuze de aanleghoogte is.”
Civieltechnische en economische aspecten
Met plezier werkte, rekende en studeerde Boot aan haar afstudeerproject. “Het was leuk om aan te werken omdat allerlei civieltechnische en economische aspecten samen moesten komen in één ontwerp. Daarnaast is een stadstaat als Singapore een erg interessante context om in te werken. Het is bijzonder dat dit toegepaste onderzoek is genomineerd voor de Waterbouwprijs. Dit is een mooie afsluiter van mijn studietijd.”
Cilia Boot werkt sinds 1 september bij Haskoning waar ze zich bezighoudt met waterveiligheidsvraagstukken en het ontwerpen van dijken.
Lees hier het hele persbericht.