Login
Logo Waterbouwers

Vrijheid, afwisseling en ijzersterke samenwerking

De Waterbouwer-Ruud Arends
Tag(s): Vereniging

Ruud Arends’ passie voor water begon bij de zeeverkenners (scouting). Later volgde hij de schippersopleiding bij het STC. Na een periode bij een andere werkgever, startte hij in 2024 bij Martens en Van Oord, op het baggerproject Mark-Dintel-Vlietkanaal. “Mijn taak is het nieuwe elektrische werkschip Volta te besturen en positioneren. We varen van A naar B, zorgen dat de kraan en pontons zijn opgeladen en verplaatsen baggerspecie en materieel naar de juiste plekken. ’s Nachts laden we op, zodat we ’s ochtends klaar zijn voor een nieuwe werkdag.” 

De Waterbouwer-Ruud Arends

Ruud Arends’ passie voor water begon bij de zeeverkenners (scouting). Later volgde hij de schippersopleiding bij het STC. Na een periode bij een andere werkgever, startte hij in 2024 bij Martens en Van Oord, op het baggerproject Mark-Dintel-Vlietkanaal. “Mijn taak is het nieuwe elektrische werkschip Volta te besturen en positioneren. We varen van A naar B, zorgen dat de kraan en pontons zijn opgeladen en verplaatsen baggerspecie en materieel naar de juiste plekken. ’s Nachts laden we op, zodat we ’s ochtends klaar zijn voor een nieuwe werkdag.” 

Als de Volta aan het ponton gekoppeld is, levert het werkschip stroom aan de kraan zodat deze kan gaan baggeren. Arends communiceert via de brug met andere scheepvaart in de buurt: “Het vaargebied is smal en soms moeten we uitwijken. Daarnaast heb ik continu contact met de kraanmachinist en de projectmanager. Als het schip stilligt, help ik de kraanmachinist met baggeren, voer ik onderhoud uit en doe ik administratieve taken. Ik verveel me nooit.” 

Volledig elektrisch baggeren

Sinds maart 2025 wordt er volledig elektrisch gebaggerd in het Mark-Dintel-Vlietkanaal tussen Stampersgat en Roosendaal. “Voor het waterschap is dit een grote stap binnen hun duurzaamheidsdoelstellingen. Eerst was het plan om dit jaar 50% duurzame energiedragers in te zetten, inmiddels zijn we al gestart met 100% elektrisch materieel.” De uitdaging hierbij is het monitoren van de stroom. “Ik moet ervoor zorgen dat er genoeg energie overblijft om ’s avonds terug te varen naar de oplaadplaats. Ook het omgaan met de nieuwe techniek vraagt aandacht. Over het algemeen gaat alles goed, maar het blijft techniek, dus er kan altijd een storing voorkomen. En dan grijp ik in om die te verhelpen.” Arends ervaart de voordelen van elektrisch baggeren: “Opmerkelijk is de stilte en de schone lucht. Dat is beter voor ons én voor de omgeving.” 

Hecht team

“Werken op een werkschip is heel afwisselend. We hebben regelmatig contact met andere mensen, zoals schippers en matrozen van de schepen die we laden. Dat maakt het werk extra leuk. We zijn aan boord met een klein team en moeten echt op elkaar kunnen vertrouwen. Het is gezellig, ook al is het soms slecht weer en donker in de wintermaanden. Dat geeft extra uitdagingen. Dan steunen we elkaar en zorgen we dat het werk gewoon doorgaat. Juist die combinatie van vrijheid, afwisseling en sterke samenwerking maakt dit werk zó mooi.”