Tag(s):
Mens
Wanneer je met Jaap Abma, projectleider bij De Klerk Werkendam, praat over zijn werk, spat het enthousiasme eraf. Hij is iemand die niet alleen over techniek praat, maar het ook wil zien ontstaan. “Het mooiste moment? Wanneer de sluisdeuren worden geplaatst en het perfect past. Dán zie je waar al die voorbereiding voor was.”
Wanneer je met Jaap Abma, projectleider bij De Klerk Werkendam, praat over zijn werk, spat het enthousiasme eraf. Hij is iemand die niet alleen over techniek praat, maar het ook wil zien ontstaan. “Het mooiste moment? Wanneer de sluisdeuren worden geplaatst en het perfect past. Dán zie je waar al die voorbereiding voor was.”
Na jaren als werkvoorbereider werkte Abma aan zijn eerste project als projectleider: de renovatie van de Snelle Sluis, een technisch huzarenstukje, waar disciplines als waterbouw, werktuigbouw en elektra samenkomen. En dat project voelt voor hem extra bijzonder, want hij werkte eerder al aan houten sluisdeuren, toen hij nog ontwerper was. “Het voelt alsof de cirkel rond is. Toen tekende ik de lijnen, nu mag ik daadwerkelijk zorgen dat het echt wordt gebouwd.”
Een waterbouwershart
Abma groeide op in Friesland en studeerde Civiele Techniek (BCV) aan de Noordelijke Hogeschool Nederland. Zijn carrière begon bij De Boer en De Groot, waar hij als ontwerper en inspecteur letterlijk de eerste lijnen trok van waterbouwkundige werken. Later verhuisde hij naar Geldermalsen en stapte over naar N. Kraaijeveld en Colijn Beton- en waterbouw, waar hij zijn technische kennis verder uitbreidde als werkvoorbereider.
Zeven jaar geleden kwam hij terecht bij De Klerk Werkendam, waar hij zich steeds verder ontwikkelde in de wereld van waterbouw, staalconstructies en sinds kort ook werktuigbouwkunde. “De Klerk is een plek waar je echt kunt groeien. Ik heb hier geleerd hoe disciplines samenkomen – van ontwerp en constructie tot uitvoering en keuringen. Waterbouw is een vak apart dat je vooral in de praktijk moet leren. Dat maakt het juist zo uitdagend.”
Techniek, teamwork en trots
De renovatie van de Snelle Sluis – in opdracht van het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard en onder directievoering van Haskoning – is een project waarin alles samenkomt. In februari werden onder Abma’s leiding vier indrukwekkende houten sluisdeuren geplaatst: elk 7,6 meter hoog, 3,5 meter breed en 10 ton zwaar. Ze zijn vervaardigd uit duurzaam, deels hergebruikt Azobé-hout en geproduceerd door Van Huele in Oostende.
“De deuren zijn per vrachtwagen aangevoerd en met een kraan in de sluis gehesen,” vertelt Abma. “Omdat de sluis ligt bij de laagste polder van Nederland – de Zuidplaspolder – zijn de deuren extra hoog. Het is een indrukwekkend gezicht wanneer zo’n deur boven het water hangt!”
Labrujère Services heeft de deuren zorgvuldig ingehangen en uitgebreid getest. Maar het project ging verder dan dat. “Alle hydraulische systemen die de deuren en rinketten aandrijven zijn vernieuwd, net als de elektrische aansturing daarvan. De sluis wordt nu op afstand bediend vanuit het gemaal. Met behulp van camera’s en geluidssensoren kunnen de sluiswachters efficiënt en veilig werken.”
Duurzaam en circulair bouwen
Wat Abma extra trots maakt, is de nadruk op duurzaamheid. “We hebben zoveel mogelijk emissieloos gewerkt, met elektrisch materieel waar het kon. En een deel van het hout uit de oude sluisdeuren kreeg een tweede leven in het nieuwe remmingswerk – de constructie waar schepen aan kunnen afmeren tot ze de sluis in kunnen varen.
Daarnaast zijn in het voorjaar diverse staal- en betonreparaties uitgevoerd. “Het is prachtig om te zien hoe oud en nieuw hier letterlijk samenkomen – vakmanschap, techniek en duurzaamheid hand in hand. Wat wil je nog meer.”
Een cirkel die rond is
Voor Abma is dit project niet zomaar werk; het raakt ook zijn persoonlijke loopbaan. “Toen ik nog ontwerper was bij De Boer en De Groot, tekende ik al veel aan sluisdeuren. En nu mocht ik als projectleider de uitvoering van Snelle Sluis begeleiden. Dat maakt het extra bijzonder.”
Zijn cv leest als een reis door Nederland: van de Eemshaven tot aan Maastricht, van de Westerschelde tot aan Texel. Overal waar water, staal en beton elkaar ontmoeten, voelt Abma zich thuis. “Je komt op unieke plekken, werkt met vakmensen en bouwt aan een duurzaam kunstwerk dat écht jarenlang meegaat. Dat maakt dit werk geweldig.”
Nieuwe uitdagingen en inspiratie
Na de Snelle Sluis wacht alweer een nieuw hoogtepunt: Momenteel is Abma betrokken bij de uitvoering van werkzaamheden aan de Ramspolkering in Kampen. – de bekende opblaasbare stormvloedkering. “We gaan letterlijk in de balg werken. Dat is weer een compleet ander soort uitdaging.”
En dat enthousiasme werkt aanstekelijk. “Laatst kwam ik in gesprek met een jongere die twijfelde over zijn studiekeuze. Ik vertelde hem over de waterbouw, de techniek en de plekken waar je komt. Een paar dagen later vertelde hij me dat hij zich had aangemeld voor een opleiding in de waterbouw. Dat vond ik geweldig. Als ik iemand kan aansteken met dit vak, is mijn dag geslaagd.”
Klaar voor de toekomst
De Snelle Sluis is weer klaar voor de toekomst – naar verwachting minstens 25 jaar onderhoudsvrij. En voor Abma is het meer dan een technisch succesverhaal. Het is een symbool van zijn eigen groei: van ontwerper naar projectleider, van tekening naar tastbaar resultaat. “Je ziet letterlijk wat je samen tot leven brengt. Dat gevoel – dat je in de waterbouw aan iets bouwt dat blijft – dat is waarom ik dit vak met zoveel plezier doe.”
Meer weten over het project Snelle Sluis? Zie het nieuwsbericht op www.deklerkbv.nl