Login
Logo Waterbouwers

Hoofdmachinist op een sleephopperzuiger is een exclusief beroep

Floris_Schik_Vereniging_van_Waterbouwers

Het werk van Floris Schrik als Hoofdmachinist bij Faasse Groep is erg uitdagend. Hij moet er niet alleen voor zorgen dat alle technische installaties optimaal functioneren, maar is ook verantwoordelijk voor het onderhoud en reparaties. En dat op een schip wat oorspronkelijk niet voor dit doel gebouwd is. Het zorgt ervoor dat Schrik zich aan boord geen moment hoeft te vervelen en dat geen dag hetzelfde is. “Hoofdmachinist op een sleephopperzuiger is een exclusief beroep.”

Floris_Schik_Vereniging_van_Waterbouwers

Het werk van Floris Schrik als Hoofdmachinist bij Faasse Groep is erg uitdagend. Hij moet er niet alleen voor zorgen dat alle technische installaties optimaal functioneren, maar is ook verantwoordelijk voor het onderhoud en reparaties. En dat op een schip wat oorspronkelijk niet voor dit doel gebouwd is. Het zorgt ervoor dat Schrik zich aan boord geen moment hoeft te vervelen en dat geen dag hetzelfde is. “Hoofdmachinist op een sleephopperzuiger is een exclusief beroep.”

Schrik begon zijn carrière bij Redwise, een bedrijf wat gespecialiseerd is in het uitbrengen van schepen. “Daar heb ik veel kunnen leren, maar ik miste de uitdaging in mijn werk. Collega’s adviseerden me, als ik meer spanning en sensatie in mijn werk wilde, om de baggersector in te gaan.” Schrik besloot zich te oriënteren op internet en stuitte op een artikel van de Faasse Groep. “Ze waren bezig met het ombouwen van het schip Schenge en zochten een machinist, althans dat dacht ik.” Het bleek om een uitgebreidere functie te gaan, namelijk die van hoofdmachinist, de enige verantwoordelijke voor alle techniek aan boord. “Ik was net 24 maar het leek me een leuke kans en uitdaging die ik graag aan wilde pakken”, vertelt Schrik enthousiast.

Werk houdt nooit op

Schrik studeerde af als maritiem officier alle schepen niveau 4 op zeevaartschool Abel Tasman in Delfzijl. Als hoofdmachinist werkt Schrik drie weken op en drie weken af, en is hij verantwoordelijk voor alle technische installaties aan boord van de sleephopperzuiger. Het zand wat Faasse verhandeld wordt gewonnen voor de Belgische en Nederlandse kust. “We hebben licenties voor terreinen voor de kust van Zeebrugge en Vlissingen. Dat wordt in een ankergebied op de Westerschelde overgepompt in binnenvaartschepen die het rechtstreeks naar de klant brengt. “We hebben van alles aan boord. Van mechanische installaties tot hydraulische en pneumatische installaties en elektrotechniek. Voor al deze systemen ben ik verantwoordelijk voor het (preventief) onderhoud, reparaties en storingen. Daarnaast hou ik het mailverkeer met kantoor bij, zorg ik ervoor dat alle benodigde onderdelen op voorraad zijn en plan ik de reparatie/onderhoudsmomenten.” Hoe een werkweek eruitziet verschilt per periode. “Ik ben altijd bezig met planning en onderhoud, en het checken van alle installaties. De Schenge is een oud koopvaardijschip wat door Faasse Groep is omgebouwd tot de huidige sleephopperzuiger. Als het schip in bedrijf is gaan er altijd dingen stuk. Dat houdt in dat er dus altijd wel iets te repareren, of te verbeteren valt. Mijn werk houdt nooit op.”

Trots op het schip

Toen Schrik bij Faasse begon was de Schenge nog grotendeels in ombouw. “Het laatste halfjaar van de ombouw heb ik zelf actief meegemaakt. Ook was ik aan boord bij de eerste twee proefvaarten en heb ik een aantal dockingen voorbereid. Daarnaast werkte ik aan het groot onderhoud of andere ingrijpende projecten als het schip met Kerst en de bouwvak stilligt. Dat zijn allemaal onderdelen van mijn werk waar ik echt trots op ben. Het kennisgebied van een machinist in de baggersector is best breed omdat je vaak met grote, complexe machines te maken hebt. Het is feitelijk van alles wat. Juist dat maakt mijn werk zo leuk.” De Schenge is dan ook Schriks grote trots. “Het schip was door de vorige eigenaar en bemanning eigenlijk best toegetakeld. Wij hebben met z’n allen als bemanning het schip opgeknapt en naar een veel hoger niveau getild. Het niveau dat wij de afgelopen drie jaren hebben behaald daar ben ik echt trots op. We hebben van een doffe edelsteen weer een schitterende diamant gemaakt.

Schrik kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. “Faasse is een bedrijf wat nog steeds groeit. Daar zijn we dagelijks mee bezig. Daarnaast blijven we het schip verbeteren en perfectioneren. Er is altijd wel iets te doen of te verduurzamen. Het werk is nooit af.” Mensen die interesse hebben roept hij dan ook op om zeker eens een kijkje te nemen in de sector. “Als je van uitdagingen houdt en zoveel mogelijk kennis en ervaring op wilt doen dan is machinist op een baggerschuit en prima optie. In dit vak leer je het allemaal.”

Meer informatie: zandhandel.faassegroep.nl