Redmer Leegstra heeft in zijn dagelijkse werkzaamheden regelmatig te maken met wet- en regelgeving. “Eigenlijk kun je de werkzaamheden opknippen in voorbereiding en uitvoering. Voor mijzelf gaat het dan om zaken die daarvoor nodig zijn, zoals het verkrijgen van vergunningen, omgang met ecologie, archeologie, explosieven, en afstemming met verschillende partijen en (bouw)communicatie. “In ons vorige project werkten we aan het onderhoud van de IJssel- en Twentekanalen. De werkzaamheden speelden zich af in Natura2000 gebied. Je moest bijvoorbeeld rekening houden met vergunningen rondom de wet natuurbescherming, maar ook zorgen dat de vaarweg open bleef voor andere gebruikers. Dat zorgde voor de nodige uitdagingen”
Redmer Leegstra heeft in zijn dagelijkse werkzaamheden regelmatig te maken met wet- en regelgeving. “Eigenlijk kun je de werkzaamheden opknippen in voorbereiding en uitvoering. Voor mijzelf gaat het dan om zaken die daarvoor nodig zijn, zoals het verkrijgen van vergunningen, omgang met ecologie, archeologie, explosieven, en afstemming met verschillende partijen en (bouw)communicatie. “In ons vorige project werkten we aan het onderhoud van de IJssel- en Twentekanalen. De werkzaamheden speelden zich af in Natura2000 gebied. Je moest bijvoorbeeld rekening houden met vergunningen rondom de wet natuurbescherming, maar ook zorgen dat de vaarweg open bleef voor andere gebruikers. Dat zorgde voor de nodige uitdagingen”
Ruigere werk
Eigenlijk had Redmer Leegstra altijd al een bovengemiddelde interesse in technische vakken. Vanaf de middelbare school stond het voor hem dan ook al vast dat zijn toekomst zou liggen in de civiele techniek, of zoals hij het zelf omschrijft; “het wat ruigere werk.” Na een stage bij een ingenieursbureau en de overheid merkte hij dat hij niet zo van de komma’s achter de millimeters is.
“Mijn passie ligt echt in de aannemerij.“ Leegstra maakte de overstap naar Van den Herik-Sliedrecht en werkt daar nog steeds met veel plezier, al zijn de werkzaamheden die hij verricht in de loop der jaren wel enigszins veranderd. “Ik ben begonnen als werkvoorbereider bij een baggerproject in de binnenstad van Rotterdam. Daar draaide mijn werk echt om de technische uitvoering van het project.” Samen met de uitvoerder was Leegstra veel op pad en bezocht hij verschillende kraanschepen. “Tijdens een van de eerste weken heb ik gewoon gevraagd; mag ik eens meekijken hoe alles nu precies werkt? Ik kwam immers net van school en had geen idee hoe een draadkraan vol in bedrijf uit zag. Ik leerde veel in de praktijk.”
Van techniek naar omgeving
Bij een project op Ameland verschoof zijn werk echter steeds meer van de technische kant naar de kant van de omgeving. “Als omgevingsmanager heb ik nu minder te maken met de techniek, maar heb ik nog wel steeds veel contact met de mensen van de uitvoering en belanghebbenden in de omgeving. Ik ben nu echt met het hele project bezig, dus alle aspecten van het werk. Het contact met mensen vind ik het allerleukste, zelfs als ze klachten hebben. Ook dan kun je nog steeds een leuk gesprek hebben.” Leegstra is dan ook graag aanwezig in het informatiecentrum van zijn huidige project de N307 Roggebot – Kampen, om geïnteresseerden uitleg te geven over het werk.
Vergaderen en overleggen
De werkzaamheden van Leegstra, onderverdeeld in werkvoorbereiding en uitvoering, spelen zich voornamelijk binnen af. “Ik houd mij vooral bezig met het verkrijgen van vergunningen, afstemming met alle betrokken partijen en de omgang met ecologie, archeologie en mogelijke explosieven die nog aanwezig zijn”, legt hij uit. ”Vervolgens is van belang hoe we hiermee omgaan qua communicatie.” Ook Leegstra werkte tijdens de lockdowns veel thuis, maar merkt dat het toch ook belangrijk is om zoveel mogelijk op de locatie zelf aanwezig te zijn om dingen te overleggen, te vergaderen of mensen te woord te staan. “Ik probeer wekelijks ook buiten over het project te lopen.”
Uitdagingen in de praktijk
Bij de uitvoering van projecten moet Leegstra altijd alert zijn. “In ons vorige project werkten we aan het onderhoud van de IJssel- en Twentekanalen. Terwijl je dan aan het werk bent moet de vaarweg natuurlijk gewoon open blijven. Dat vergt de nodige afstemming met andere gebruikers.” In project N307 Roggebot – Kampen zal op een bepaald moment de dam worden doorgebroken en zullen we de sluis verwijderen. Dit gebeurt terwijl het vaarverkeer gewoon doorgaat. Dat heeft nautisch gezien nogal wat gevolgen, omdat het waterpeil dan anders wordt. Het is een hele puzzel om dat veilig uit te voeren voor de scheepvaart en ons eigen materieel. Daarvoor zijn we steeds in overleg met Rijkswaterstaat, de beheerder van het water.” Het werk speelt zich af tussen twee Natura2000 gebieden. Hierdoor moet Leegstra rekening houden met de vergunningen rondom de wet natuurbescherming en de uitstoot van stikstof. “We hebben een plan van aanpak hoe we hiermee omgaan en om alle uitstoot binnen de toegestane hoeveelheden te houden.” Waar het kan wordt gewerkt met elektrisch materieel of een hybride oplossing.
Veelzijdige sector
Als je kiest voor de waterbouwsector kun je volgens Leegstra werkelijk alle kanten op. “Er is binnen de sector meer mogelijk dan veel mensen denken. Het is een vak met toekomst. Of je nu kiest voor de theorie of juist actief wilt zijn in de praktijk; het is een veelzijdige sector waarin je jezelf steeds kunt blijven ontwikkelen. Ik geniet bijvoorbeeld erg van de contacten die ik als omgevingsmanager heb met belanghebbenden, maar een dag is ook geslaagd als ik lekker buiten op een project ben geweest.”
Meer informatie: www.vandenherik.nl