Login
Logo Waterbouwers

Ik zoek de uitdagingen op in materialen, technieken en processen

Warner_Kroes_Vereniging_van_Waterbouwers

Warner Kroes is werkzaam als tweede Werktuigkundige bij Van Oord. “Als kleine jongen droomde ik ervan om stuurman te worden en de wereld over te reizen met een schip. Ik had nooit gedacht dat mijn uitdagingen zouden gaan liggen in de machinekamer van baggermaterieel. Toch voel ik me er helemaal thuis. In mijn functie moet je van alle technische aspecten aan boord een beetje kennis in huis hebben; denk aan elektriciteit, dieselmotoren, pompen, compressoren, drinkwater maken uit zeewater, besturingstechniek, materiaalsoorten en onderhoud. Er kan in de praktijk van alles gebeuren, waarbij je op zoek moet gaan naar oplossingen voor een bepaalde situatie. Elke dag zijn er andere werkzaamheden uit te voeren. Die afwisseling van het werken in teamverband met verschillende technieken en processen maakt deze baan juist zo leuk om te doen.”

Warner Kroes is werkzaam als tweede Werktuigkundige bij Van Oord. “Als kleine jongen droomde ik ervan om stuurman te worden en de wereld over te reizen met een schip. Ik had nooit gedacht dat mijn uitdagingen zouden gaan liggen in de machinekamer van baggermaterieel. Toch voel ik me er helemaal thuis. In mijn functie moet je van alle technische aspecten aan boord een beetje kennis in huis hebben; denk aan elektriciteit, dieselmotoren, pompen, compressoren, drinkwater maken uit zeewater, besturingstechniek, materiaalsoorten en onderhoud. Er kan in de praktijk van alles gebeuren, waarbij je op zoek moet gaan naar oplossingen voor een bepaalde situatie. Elke dag zijn er andere werkzaamheden uit te voeren. Die afwisseling van het werken in teamverband met verschillende technieken en processen maakt deze baan juist zo leuk om te doen.”

Dagelijkse werkzaamheden

Er zijn een aantal vaste taken die Warner Kroes elke dag standaard uitvoert, zoals het wachtlopen, preventief onderhoud en magazijnbeheer aan boord. Daarnaast worden er vaak extra specifieke handelingen gevraagd van de Werktuigkundige. “Bijvoorbeeld het bij- en afschakelen van dieselgeneratoren wanneer het baggerproces start en vice versa. Zo vraagt iedere configuratie van een schip een ander vermogen.” Warner Kroes heeft gedurende zijn werkzaamheden veelvuldig contact via de portofoon met de andere operators aan boord om ervoor te zorgen dat de baggerwerkzaamheden goed verlopen. “Zo kan ik de operators bijstaan in het oplossen van storingen maar ook in het verzoek een systeem op te starten, zoals de hydrauliek van de baggeruitrusting.”

Andere tijden

Een werktuigkundige heeft een faciliterende rol aan boord van het schip. “Deze zorgt ervoor dat stuurlieden hun werk kunnen doen, het schip in goede staat van onderhoud verkeert en dat uiteindelijk het te baggeren zand op de gewenste plek komt te liggen.” De afgelopen twintig jaar is er een flinke automatiseringsslag gemaakt en zijn de werkzaamheden veranderd. “We voeren steeds minder met de handen uit en dat vind ik soms wel jammer. Deze veranderingen vragen om andere vaardigheden. Daarnaast wordt steeds meer revisiewerk uitbesteed naar externe partijen. Dat werkt kostenbesparend en bovendien zijn systemen complexer geworden, waardoor er specialisten voor nodig zijn. Dus ik begrijp dat wel.”

Stagebegeleiding

Sinds een aantal jaar begeleidt Warner Kroes stagiaires die de opleiding Maritiem Officier of Machinist baggeren volgen. “Ik vind dat erg leuk om te doen. Vanwege de opdrachten die de zeevaartschool meegeeft, vragen ze soms door op zaken waar je je in de dagelijkse praktijk niet mee bezighoudt. Denk aan ontwerp-gerelateerde aspecten, terwijl mijn functie meer operationeel van aard is. Verder ligt de focus op werking van noodvoorzieningen en het veilig werken aan boord. Met hun vragen houden ze me scherp.”

Vereisten

Om als werktuigkundige aan de slag te gaan moet je het leuk vinden om in teamverband te werken en je moet geen 9-5 mentaliteit hebben. “Een baggerschip, zoals een sleephopperzuiger, moet je zien als een drijvend dorp. De bemanning zit een aantal weken met elkaar aan boord en we werken daarbij in shifts van 12-uur. Bovendien moet je het vooral leuk vinden en er een uitdaging in zien om iets weer werkend te krijgen nadat het kapot is gegaan. Daarnaast is enige affiniteit met techniek wel gewenst.”

Toekomst

“Ik verwacht dat ik over 20 jaar nog steeds werkzaam ben in de waterbouw. Misschien niet op een baggerschip maar aan de wal. Zo zie ik me wel in de functie van technisch superintendent een schip en bemanning ondersteuning bieden vanuit de walorganisatie. Hierbij kan mijn werkervaring opgedaan aan boord een mooie aanvulling zijn.”

Ook werken bij Van Oord? Meer informatie: www.vanoord.com