Login
Logo Waterbouwers

Het meest effectief leer je op je werkplek aan boord van de schepen

Beroep in beeld: Albert de Jong – Manager Boskalis Dredging Academy

Albert_de_Jong_Boskalis_Vereniging_van_Waterbouwers
Tag(s): Extern, Tag(s):Mens

Beroep in beeld: Albert de Jong – Manager Boskalis Dredging Academy

Albert_de_Jong_Boskalis_Vereniging_van_Waterbouwers

Bij Boskalis draait alles om innovatie en expertise in de waterbouwsector. Een belangrijk onderdeel hiervan is de opleiding en training van het personeel, wat cruciaal is voor het succes van het bedrijf. Albert de Jong, manager Boskalis Dredging Academy, speelt hierin een sleutelrol. Met zijn rijke ervaring in de baggersector en zijn passie en inhoudelijke deskundigheid voor onderwijs en educatie, helpt hij medewerkers om het maximale uit hun carrière te halen.

Achtergrond

De Jongs interesse in techniek en materieel werd al op jonge leeftijd gewekt, als zoon van een loonwerker. Deze fascinatie leidde hem uiteindelijk naar de baggerschool in Delfzijl, waar hij de basis leerde van het baggeren. Na stages en enkele jaren in de praktijk bij Van Oord en Ballast Nedam en later de dienstplicht, trad hij in 1986 in dienst bij Boskalis. Hij begon als stortwerker, later als kok/dekknecht op de Ardea, de Rhenus en de Groningen en later als leerling schipper, derde, tweede en vletschipper op diverse baggerschepen wereldwijd.

“Ik heb allerlei soorten werkzaamheden verricht op sleephopperzuigers, winzuigers, bakkenzuigers, snijkopzuigers, cutterzuigers, sleepboten en multicats” vertelt De Jong. “Die ervaring heeft me veel inzicht gegeven in het baggerproces en de verschillende technieken die nodig zijn om succesvol te zijn in de waterbouw sector.” Na jaren van praktijkervaring besloot De Jong in 2006 een nieuwe richting in te slaan en werkte hij tien jaar als recruiter en crew manager in de tankerwereld. Maar zijn passie voor het vak en het onderwijs brachten hem uiteindelijk via het Scheepvaart en Transport College (STC) terug naar Boskalis, waar hij aan de slag ging als trainer en ontwikkelde hij innovatief onderwijs.

De Boskalis Dredging Academy

Bij de Boskalis Dredging Academy ligt de focus op praktijkgericht leren, aangevuld met theorie en ondersteund met digitale leeroplossingen. De Jong legt uit: “We hebben ‘het werkplekleren’ centraal gesteld in onze trainingen. Het is belangrijk dat onze medewerkers niet alleen de theorie kennen, maar deze ook direct kunnen toepassen in de praktijk, op de schepen en projecten waar ze werken.”

De Dredging Academy biedt een gestructureerd leersysteem dat modulair is opgezet. “Het idee is dat je alleen de modules volgt die je nodig hebt,” zegt De Jong. “Je kunt op elk gewenst niveau instappen en doorgroeien binnen de organisatie.” Het leersysteem is ontworpen om medewerkers snel de kennis te geven die ze nodig hebben en interne mobiliteit te vergroten, wat betekent dat ze op verschillende schepen en in verschillende rollen kunnen werken.

De training bestaat uit drie onderdelen:

  • Werkplekleren: Dit onderdeel omvat e-learning modules die de bemanning aan boord kan volgen, gecombineerd met praktijkopdrachten. “Het doel is dat medewerkers de kennis direct kunnen toepassen en dat er een dialoog ontstaat tussen ervaren werknemers en nieuwkomers,” aldus De Jong.
  • Online classroom: In deze virtuele leeromgeving krijgen medewerkers wereldwijd les via camera’s over specifieke onderwerpen en worden praktijkcases besproken. “Het voordeel is dat ze niet alleen aan wal maar ook aan boord van schepen toegang hebben tot het online leersysteem.”
  • Simulatoren: Medewerkers kunnen specifieke vaarmanoeuvres oefenen in de simulatoren, een veilige omgeving waarin zij worden begeleid door een trainer. Dit stelt hen in staat zich beter voor te bereiden op hun werk aan boord van een schip.
    De Dredging Academy is inmiddels wereldwijd uitgerold, en meer dan 1100 medewerkers hebben diverse trainingen gevolgd. “Het mooie is dat we met deze opleiding niet alleen de basis van het baggeren bijbrengen, maar ook aandacht besteden aan zaken zoals veiligheid en duurzaamheid,” vertelt De Jong. “We hebben bijvoorbeeld aanvullende modules over emissiereductie, afvalvermindering, onderhoud en hoe je een baggerschip zo efficiënt mogelijk kunt laten opereren.”

De opleiding is dus niet alleen geschikt voor de bemanning aan boord van de schepen, maar ook geschikt voor aanverwante functies, zoals beginnende uitvoerders. Door ze vertrouwd te maken met het baggerproces kunnen ze later makkelijker de VOUW-opleiding volgen. Voor deze beginnende uitvoerders bieden we ook aanvullende specifieke modules aan, bijvoorbeeld over het plaatsen van stenen tegen een dijk, het beschermen van onderwaterleidingen met stenen, of het storten van stenen op een zeebed. Er is ook een specifieke module beschikbaar voor kraanoperators. Bovendien zijn er aparte modules gericht op veiligheidssystemen en onderhoudsprocedures, waarin wordt uitgelegd waarom deze belangrijk zijn, hoe je metingen uitvoert en hoe je monsters neemt.

Toekomstgericht leren

De baggersector verandert constant en met die veranderingen komen ook nieuwe uitdagingen. De Dredging Academy blijft zich daarom ontwikkelen. “We willen ervoor zorgen dat voor iedereen de kennis beschikbaar is,” zegt De Jong. “Het doel is dat we binnen Boskalis allemaal hetzelfde referentiekader hebben en dezelfde vaktermen gebruiken.”

De Jong ziet ook mogelijkheden om de opleiding verder uit te breiden. “We zijn nu aan het kijken hoe we de training kunnen verbreden. Bijvoorbeeld door nieuwe modules toe te voegen.”

Daarnaast heeft De Jong een persoonlijke wens: “Ik zou graag zien dat we weer een collectieve baggerschool opzetten, specifiek voor de bemanning aan boord van baggerschepen. Dat hoeft geen vierjarige opleiding te zijn, maar bijvoorbeeld een half jaar extra training na het behalen van de vaarpapieren.”

Conclusie

De Jong is niet alleen manager van de Boskalis Dredging Academy maar ook een pionier in de manier waarop Boskalis zijn personeel opleidt. Zijn ervaring en passie voor het vak zorgen ervoor dat de Dredging Academy een toonaangevend opleidingsinstituut is geworden binnen Bokalis. Met praktijkgericht leren en het online trainingsprogramma’s ondersteund door simulatoren, bereidt de Dredging Academy de volgende generatie baggeraars voor op een succesvolle carrière.

“We kunnen allemaal het beste materiaal hebben,” besluit De Jong, “maar het is de persoon achter de knoppen die bepaalt hoe goed dat materieel presteert. Daarom is het zo belangrijk om een goede vakman te zijn.” De Boskalis Dredging Academy zorgt ervoor dat niet alleen het vakmanschap wordt bijgebracht, maar ook blijft hangen – klaar voor de uitdagingen van de toekomst.