Als kind groeide Sjors Kouwenhoven op tussen de kassen in het Westland. Toch wist hij al snel dat daar zijn roeping niet lag. Via een vakantiebaantje bij een loonwerkbedrijf rolde hij bijna als vanzelf de waterbouwbranche in. Als uitvoerder specialistische projecten voelt hij zich bij Verboon Maasland als de spreekwoordelijke vis in het water. “Het is fijn als je vanuit je organisatie alle ruimte krijgt.”
Het werken met grote machines heeft Kouwenhoven altijd al geboeid. Begonnen als leerling machinist op een rupskraan bij aannemingsbedrijf Kroes, groeide hij in de loop der jaren door tot zijn huidige functie. “Bij Peter van Vliet Grondwerken was ik eerst machinist en later uitvoerder grond- en sloopwerken”, beschrijft hij het traject. “Na een periode bij Ballast Nedam Infra kwam ik bij Verboon Maasland terecht.” Daar werkte hij de afgelopen twee jaar aan het project de Groene Boog waarbij Verboon Maasland de bouwcombinatie ondersteunt met het ontgraven natte bouwkuipen voor de aanleg van de nieuwe, 11 km lange en energie neutrale snelweg tussen de A16 Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. “Eerst deed ik voornamelijk infrawerk, maar na een paar jaar groeide ik door in het specialistisch grondwerk. Dat doe ik nu een jaar of vier en het bevalt goed.”
Geen dag hetzelfde
Kouwenhoven begint zijn werkdag altijd in de keet om koffie te zetten voor het team. “We nemen eerst met elkaar door wat er die dag moet gebeuren en dan gaat iedereen aan de slag.” Vanaf een uur of negen gaat Kouwenhoven zelf aan de slag met de planning voor de volgende dag. “Ik zet alvast op een rij wat ik nodig heb voor de werkzaamheden en ben de rest van de dag bezig met het plannen van allerlei zaken. Een kwestie van steeds vooruit blijven kijken. Tussendoor zijn er altijd kleine ‘brandjes’ te blussen; dingen die net even anders lopen, die je op moet lossen.” De sfeer onderling is laagdrempelig. “Ik ben graag met de jongens op de vloer in gesprek. Ik heb het wiel ook niet uitgevonden. Als zij denken dat iets op een andere manier kan of dat iets anders beter werkt dan is daar altijd ruimte voor om dat met elkaar te bespreken. Zo hou je iedereen persoonlijk betrokken bij het project.”
Werk met veel vrijheid
“Binnen zitten is niet mijn hobby”, geeft Kouwenhoven eerlijk toe. “Maar bij grote projecten als De Groene Boog ontkom je er niet aan omdat je dan veel met elkaar in overleg zit. Gemiddeld zit ik zo’n veertig procent van mijn tijd op kantoor. De andere zestig procent ben ik gelukkig buiten. Buiten zie ik dingen nu eenmaal sneller dan binnen op papier.” Het leukste aan zijn werk vindt Kouwenhoven de vrijheid die het met zich meebrengt. “Als specialist krijg ik binnen Verboon Maasland alle ruimte. Je moet je werk op tijd af hebben, maar je mag het wel doen zoals jij denkt dat het moet.” Een werkdag is geslaagd als iedereen in het team het naar zijn zin heeft en alles gladjes en veilig verloopt.
Vooroplopen
“Je moet zorgen dat je als bedrijf boven de anderen uitsteekt door je zaken goed voor elkaar te hebben”, blikt Kouwenhoven vooruit. “Niet alleen qua materieel, maar ook als team. Steeds met elkaar meedenken zodat de klant weet dat je hem echt ontzorgt. We hebben een koploperspositie en die willen we graag vasthouden. Dat doen we door te investeren in duurzaam materieel zoals een elektrische draadkraan en baggerzuiger, en door vooruit te kijken naar de ontwikkelingen rondom waterstof. Duurzaamheid is misschien nog een relatief nieuw begrip in de branche, door gewoon te beginnen en te laten zien wat er mogelijk is blijf je bij de tijd. Als je dat niet doet red je het niet.”
Meer informatie: www.verboonmaasland.nl