Login
Logo Waterbouwers

Een schip is altijd in beweging

Arie_Pieter_Vereniging_van_Waterbouwers

Voor Arie-Pieter Ippel, heier bij De Klerk, is er geen mooier vak dan dat van waterbouwer. Hij begon zijn carrière bij De Klerk op heischip ‘Westerschelde’. “Je leert het snelste van je collega’s in de praktijk.” Als heier op heischip ‘Biesbosch’ zet hij tegenwoordig palen voor onder andere remming- en geleidewerken. “Het schip is altijd in beweging en je moet goed nadenken over het plan van aanpak als je de zware palen gaat heien. Dat maakt het werk juist uitdagend en leuk.” Om precies te kunnen werken wordt het inmeten van de palen door een uitzetter vanaf de kant gedaan. “Zo kan het intrillen van elke paal tot op de centimeter nauwkeurig gedaan worden.” Een dag is voor hem echt geslaagd als er meer gedaan is dan op papier stond.

Voor Arie-Pieter Ippel, heier bij De Klerk, is er geen mooier vak dan dat van waterbouwer. Hij begon zijn carrière bij De Klerk op heischip ‘Westerschelde’. “Je leert het snelste van je collega’s in de praktijk.” Als heier op heischip ‘Biesbosch’ zet hij tegenwoordig palen voor onder andere remming- en geleidewerken. “Het schip is altijd in beweging en je moet goed nadenken over het plan van aanpak als je de zware palen gaat heien. Dat maakt het werk juist uitdagend en leuk.” Om precies te kunnen werken wordt het inmeten van de palen door een uitzetter vanaf de kant gedaan. “Zo kan het intrillen van elke paal tot op de centimeter nauwkeurig gedaan worden.” Een dag is voor hem echt geslaagd als er meer gedaan is dan op papier stond.

Vrijheid

In eerste instantie zag Arie-Pieter Ippel een carrière voor zich in de installatietechniek. Toch bleek dat werk na verloop van tijd minder leuk dan gedacht. “Ik wist niet echt wat ik wilde. Mijn vader werkt al jaren bij De Klerk en vroeg mij of het ook niet iets voor mij was.” Ippel liep een week proef om het bedrijf te leren kennen. Dat beviel goed. Inmiddels werkt hij er alweer vijf jaar met veel plezier. “Je bent lekker buiten op het water aan het werk, en hebt altijd het gevoel van vrijheid.”

Vroeg op pad

Een dag begint voor Ippel als hij rond 05.00 uur in de ochtend thuis opgehaald wordt. “We zitten met drie man op het schip. Momenteel werken we in Zeeland. Rond 06.00 uur gaan we aan boord en drinken we eerst een kop koffie. Om 06.30 uur beginnen we met het werk.” Als het schip op zijn plaats ligt wordt eerst de paal, met een diameter die varieert van 50 centimeter tot 140 centimeter en groter, overboord gezet, daarna ingesloten en kan het intrillen beginnen. “Afhankelijk van de bodemgesteldheid doen we gemiddeld zo’n vijf á zes palen per dag, maar in extreme gevallen soms ook maar een of twee”, legt Ippel uit. Om 15.30 uur zit het werk er weer op. Het kan ook voorkomen dat er verder van huis gewerkt wordt. In dat geval werkt Ippel van maandag tot en met donderdag en slaapt hij ‘s nachts aan boord.

Regels aan boord

Weer of geen weer; het werk gaat altijd door. “Vooral bij vorst is dat een uitdaging, dan is alles op het schip glad.” Het dragen van een reddingsvest aan boord is dan ook een logische vereiste, net zoals in bezit zijn van de Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers (VCA). “Het vest is niet altijd even comfortabel, maar als je een keer in het water gelegen hebt, dan weet je precies waarom het nodig is”, grapt Ippel. Dat laatste is hem gelukkig maar een keer overkomen. Het aanslaan, verplaatsen en begeleiden van grote lasten in samenspraak met de kraanmachinist is een hele verantwoording. Hiervoor behaalde Ippel zijn certificaat Aanslaan Begeleiden Van Lasten (ABVL).

Geen dag gelijk

De variatie van het werk spreekt Ippel erg aan. Hij heeft dan ook veel vertrouwen in de toekomst. “Geen dag is gelijk, dat bevalt me goed. Ik zou nooit jarenlang hetzelfde werk op dezelfde plek willen doen.” Daar hoeft hij zich in zijn huidige functie bij De Klerk in elk geval niet druk om te maken. “Je bent steeds op een andere plek aan het werk. De ene keer in de haven van Rotterdam, of zoals nu in Zeeland. Als je dan uitvaart in de schemer met mist op het water dan is dat echt een plaatje hoor.” Een dag is voor hem echt geslaagd als er meer gedaan is dan op papier stond.

Meer informatie: www.dekerkbv