Login
Logo Waterbouwers

Broers van Berchum veroveren hun plek in de baggerwereld

De Waterbouwer-Filia Dredging broers
Tag(s): Mens

Werkendam heeft er een stel jonge, ambitieuze baggeraars bij. Broers Willem en Marinus van Berchum stapten in bij het scheepvaartbedrijf van hun vader, Willem van Berchum Senior en zijn compagnon. Samen gooiden ze het roer om en richtten een baggertak op, waar de broers zich nu exclusief mee bezighouden: Filia Dredging. Het bedrijf is slechts een paar jaar oud, maar de basis is stevig. Hun eerste aankoop – de sleephopperzuiger Willem Sr. – is inmiddels vaste gast op baggerprojecten in Nederland én daarbuiten. 

De Waterbouwer-Filia Dredging broers

Werkendam heeft er een stel jonge, ambitieuze baggeraars bij. Broers Willem en Marinus van Berchum stapten in bij het scheepvaartbedrijf van hun vader, Willem van Berchum Senior en zijn compagnon. Samen gooiden ze het roer om en richtten een baggertak op, waar de broers zich nu exclusief mee bezighouden: Filia Dredging. Het bedrijf is slechts een paar jaar oud, maar de basis is stevig. Hun eerste aankoop – de sleephopperzuiger Willem Sr. – is inmiddels vaste gast op baggerprojecten in Nederland én daarbuiten. 

“Mijn vader begon ooit in de handelsvaart met een coastertje”, vertelt Willem. “We voeren vooral naar Denemarken en de Baltische landen. Dat was een bloeiende tijd: het hele gezin ging mee aan boord. Pas later streken we neer in Werkendam, zodat wij naar school konden. We hebben allebei de opleiding tot Maritiem Officier in Rotterdam gevolgd. Tijdens mijn stage kwam ik voor het eerst op een hopper terecht. Dat vond ik zó interessant: op een baggerschip kun je zelf laden en lossen en direct impact maken. In de handelsvaart ben je vaak afhankelijk van anderen.” 

Ook Marinus werkte in de vakanties al mee op de coaster van zijn vader en later op baggerschepen. “Daar hielp ik vaak met de onderhoudsklussen aan boord – van sleutelen in de machinekamer tot kleine reparaties. Dat technische stuk trok me altijd al. Zo zijn we er vanzelf ingerold. Het beviel me goed en al snel werd duidelijk dat we in de bagger veel meer toekomst zagen.” 

Stroomversnelling

Die toekomst kwam in 2022 in een stroomversnelling. Willem en Marinus besloten hun eigen weg te gaan en kochten samen de sleephopperzuiger Willem Sr. Het eerste halfjaar werkten ze zelf vrijwel continu aan boord, vooral in Nederland. De broers waren ambitieus en wisten dat ze er met hard werken een succes van konden maken. 

De Willem Sr. bleek erg veelzijdig. “Het schip heeft bodemdeuren om op zee te lossen, kan aan een leiding koppelen om te walpersen en we kunnen met een kraan droog lossen”, legt Marinus uit. “Ook kunnen we binnenvaartschepen laden door nat over te slaan. Door zo flexibel in te spelen op de markt hebben we onze plek veroverd.” 

Efficiënt én gezellig

Met een vaste bemanning van vier tot zes man wordt aan boord efficiënt gewerkt. Marinus: “In Letland kwamen we eens een soortgelijke hopper tegen met zestien man aan boord. Zij waren verbaasd dat wij het met zijn vieren deden. Maar door routine, korte lijnen en brede inzetbaarheid lukt dat gewoon. Iedereen pakt meerdere taken op. Dat maakt het werk ook leuk.” Werkplezier is een belangrijke drijfveer voor de broers. “De mensen maken het bedrijf”, zegt Willem. “Samenwerken, elkaar scherp houden en zorgen dat het werk leuk blijft – dat verhoogt ook de kwaliteit van het werk én de veiligheid aan boord.” 

Elke klus is anders

Inmiddels werkt Filia Dredging vooral in onderaanneming voor grote Nederlandse aannemers. Daarnaast komen er steeds meer rechtstreekse opdrachten uit het buitenland. “We bewegen met de markt mee”, zegt Willem. “Onze sleephopper kan dankzij de geringe diepgang ook op ondiepe plekken grote hoeveelheden bagger verzetten. Dat geeft ons een voordeel.” 

De broers maken van alles mee. “Havens die elk jaar dichtslibben, waar je makkelijk slib wegzuigt, maar ineens op een harde zandlaag stuit – dat is pittig werk”, vertelt Marinus. “Of juist mooie klussen met zand voor strandsuppleties. In de Baltische havens hebben we slib weggehaald dat er al een paar jaar op grote diepte lag. Dat was weer totaal anders.” Willem knikt: “Elke klus is een verrassing. Op papier staat alles keurig beschreven, maar de werkelijkheid onder water laat zich niet voorspellen. Je weet nooit helemaal wat je tegenkomt.” 

Familiegevoel aan boord

De familieband blijft een rode draad in onze onderneming. De broers hebben onderling een duidelijke taakverdeling. Willem is kapitein en regelt het tenderwerk, Marinus houdt zich meer bezig met de techniek en het onderhoud. “Maar eigenlijk doen we alles samen”, benadrukt Marinus. “Vier weken op, vier weken af. Dat werkt goed.” Ook vader Willem Sr. is nog altijd actief in het bedrijf en vaart daarnaast ook als kapitein met ons mee. Hij is trots op wat zijn zoons hebben opgezet. 

Mooie toekomst

De ambitie van Filia Dredging reikt verder dan de Willem Sr. Onlangs kochten de broers een grotere hopper. “Hij is breder, sneller en kan meer kuubs vervoeren”, zegt Marinus. “Tegelijkertijd behouden we ons voordeel van geringe diepgang. We verwachten dat het schip begin volgend jaar klaar is om in te zetten.” 

“Het varen en baggeren zit in ons bloed”, besluit Willem. “We hebben geleerd dat je met een klein, gedreven team grootse dingen kunt doen. Filia Dredging is pas een paar jaar onderweg, maar we hebben nu al bewezen dat we impact kunnen maken. En dit is nog maar het begin.”