Login
Logo Waterbouwers

1915 Çanakkale Bridge Caissons

Çanakkale_Bridge_Caissons_Vereniging_van_Waterbouwers

De Turkse 1915 Çanakkale Bridge is als onderdeel van de Malkara-Çanakkale snelweg het middelpunt van het grootschalige KınalıTekirdağ-Çanakkale-Savaştepe wegenproject. Na Istanbul wordt dit de tweede directe snelwegverbinding tussen Europa en Azië. Met een vrije overspanning van 2023 meter wordt de brug de langste single-span hangbrug ter wereld. Als onderdeel van dit project zijn door Strukton twee gigantische caissons op de zeebodem van de Dardanellen bij Çanakkale geplaatst. Deze vormen het fundament voor de brug.

De Turkse 1915 Çanakkale Bridge is als onderdeel van de Malkara-Çanakkale snelweg het middelpunt van het grootschalige KınalıTekirdağ-Çanakkale-Savaştepe wegenproject. Na Istanbul wordt dit de tweede directe snelwegverbinding tussen Europa en Azië. Met een vrije overspanning van 2023 meter wordt de brug de langste single-span hangbrug ter wereld. Als onderdeel van dit project zijn door Strukton twee gigantische caissons op de zeebodem van de Dardanellen bij Çanakkale geplaatst. Deze vormen het fundament voor de brug.

De caissons zijn gemaakt door een Turks – Zuid-Koreaanse aannemerscombinatie. De twee caissons hebben elk een gewicht van 62.000 ton en bestaan uit een betonnen voet van 74 x 83 x 21 meter, met daarop twee stalen schachten van 18 x 24 meter.

Na afstemming zijn in samenwerking met de aannemer het aantal ballastcompartimenten vergroot van 17 naar 29, dit om de stabiliteit van de drijvende caissons te verbeteren. Vervolgens zijn de caissons met vier sleepboten naar de definitieve locatie gesleept en tot een diepte van 45 meter afgezonken. Hierbij vormt de stroming een uitdaging. Deze haalt snelheden tot 1,25 m/s en kent over de waterdiepte tegengestelde stromingsrichtingen. Tijdens de 72 uur durende operatie is vanuit de commando unit op het ballastschip de positie van het caisson gemonitord via satellietnavigatie en inclinometers op de caissons en vanaf basisstations op beide oevers. Ook het ballastsysteem en de hydrauliek zijn vanuit de commando unit bediend, waardoor er geen personeel op de caissons aanwezig hoefde te zijn. Bij de plaatsing moeten de ballastcompartimenten gevuld en ontlucht worden. Hiervoor is een ingenieus systeem ontwikkeld.

Het oorspronkelijke ontwerp van de hangbrug ging uit van een tolerantie van 1 meter voor de plaatsing van de caissons. Als gevolg van een ontwerpoptimalisatie werd deze tolerantie verkleind tot 0,2 meter.

Deze aangescherpte tolerantie en de uitdagende condities hebben geleid tot de ontwikkeling van een nieuw ingenieus geleidingssysteem. Op 1 meter afstand van de gewenste caissonpositie zijn vier geleiders in een L-vorm op de zeebodem geplaatst. Hiervoor zijn eerst 4 stalen buispalen geheid waarop stalen frames zijn geplaatst. Op een diepte van 1 meter boven de bodem zijn de caissons door de sleepboten tegen het geleidingssysteem aan geplaatst, en vervolgens middels draadloos aangestuurde vijzels op de goede positie gebracht om vervolgens glijdend langs de frames op de zeebodem te worden geplaatst. Beide caissons zijn dankzij dit geleidingssysteem met extreme precisie geplaatst. Uiteindelijk staan ze op slechts 10 millimeter van de doellocatie, veel nauwkeuriger dan vereist was.

  • Opdrachtgever: DLSY Joint Venture (Dealim, Limak, SK, Yapi Merkesi Joint Venture)
  • Opdrachtnemer:  Strukton Immersion Projects

Foto’s: Strukton Immersion Projects

Over Prof. dr. J.F. Agemaprijs

Dit waterbouwkundige werk is één van de inzendingen voor de Prof. dr. J.F. Agemaprijs 2021. De prijs wordt iedere vijf jaar uitgereikt aan gebouwde waterbouwkundige werken die voor een aanzienlijk deel zijn ontworpen door een Nederlandse ontwerper en / of gerealiseerd door een Nederlandse aannemer. De aangemelde werken zijn door een jury beoordeeld op de het innovatieve karakter van het ontwerp, en de mate van integratie van ontwerp en samenwerking. Ook het integrale karakter, dat wil zeggen de wijze waarop (sociale) duurzaamheid & circulariteit, landschap, natuur, cultuur, omgeving en economie (social return) in ontwerp en uitvoering zijn gecombineerd om tot een optimale oplossing te komen, speelde een belangrijke rol bij de beoordeling.

Bouwen aan de toekomst van de Delta

In het boek ‘Bouwen aan de toekomst van de Delta’ staan alle inzendingen voor de Prof. dr.ir. J.F. Agemaprijs 2021 gebundeld uitgegeven. Wilt u in aanmerking komen voor het boek? Meld u dan aan voor de Nieuwsbrief van de Vereniging van Waterbouwers via info@waterbouwers.nl. Onder de aanmeldingen worden enkele exemplaren verloot.

Copyright ©2021

Deze publicatie is gemaakt in opdracht van en in samenwerking met de Stichting Waterbouwdag.

Deze publicatie is mede mogelijk gemaakt door:

Hollandia Services, Volker, KIVI, Van den Biggelaar Grond- en waterbouwer BV, GMB Waterveiligheid & Constructies, Van Oord Dredging and Marine Contractors, Boskalis Nederland, Royal HaskoningDHV, Witteveen+Bos, Mobilis, Deltares, Dura Vermeer, Smals Dredging BV, Jan de Nul NV, Vereniging van Waterbouwers, Havenbedrijf Rotterdam NV, Martens en Van Oord, Arcadis, Rijkwaterstaat Utrecht.

Foto cover boek ‘Bouwen aan de toekomst van de Delta’: John Gundlach – Flying Holland